
U ponedjeljak, 3. travnja 2017. u Knjižnici Augusta Cesarca (Ravnice, Radauševa 7, Zagreb), u 18:30 sati otvara se izložba oslikanih odjevnih predmeta Tamare Gusar, pod nazivom ”Niti vremena”. Izložba se može pogledati do 3. svibnja 2017.
Iz predgovora Kristine Ćirić: Radovi sažeti u kolekciji ”Niti vremena” vode nas na putovanje dalekim, toplim krajevima, gdje se čovjekov duh stapa sa božanskim, a njegova osobnost postaje jedno s prirodom koja ga okružuje.
Iako djeluje da kolekcija prikazuje odjevne predmete, oni su ovdje tek u službi umjetničkog izričaja i služe kao podloga umjetničkom djelu, koje svojom osebujnošću plijeni svu pažnju promatrača, uvlačeći ga u priču koju prikazuje. Tijekom povijesti, ručno oslikavanje odjevnih predmeta nosilo je niz različitih konotacija – od onih gdje prikaz oslikanog platna ima zaštitničko, mistično ili religijsko značenje, do želje za isticanjem pojedinca u mnoštvu.
Kolekcija ”Niti vremena” nastala je u zadnjih godinu dana, u intenzivnom razdoblju života umjetnice i kao da nas vraća u periode ljudske povijesti, kad je slika na odjevnom predmetu nosila poruku duše svijetu, želju pojedinca da prikaže svoj unutarnji svijet i iznese svoje misli i emocije drugima. Simboličnu povezanost čovjeka i duhovnog svijeta najbolje možemo doživjeti kroz radove Tibetanska mandala i Astečki kalendar. Iako izvor inspiracije dolazi iz dviju različitih kultura, duhovne poruke koje sadrže nadovezuju se jedna na drugu. Jedna je putovanje kroz prostor, a druga kroz vrijeme.

Mandala je simbol univerzuma i energije, koja povezuje božanski i ljudski svijet u jedinstvenu harmoničnu cjelinu. Mandalom se ostvaruje komunikacija s božanskim kroz više dimenzija svetog prostora. Ovaj prikaz mandale inspiriran je tibetanskom kulturom i zajedno s prikazom žene s Tibeta, tvori jednu cjelinu. Portret Tibetanke odaje ljubav prema prikazu zrele žene, koja svojom pojavom nosi poruku smirenosti i životne snage.
Astečki kalendar, s druge strane, donosi nam putovanje kroz vrijeme. U svom središtu prikazuje lice boga sunca, a okolne figure simboliziraju vremenska razdoblja, koja kako završavaju, tako sa sobom gase sunce, dok se s novim razdobljem novo sunce rađa. Ciklus prolaska vremena, umiranja i rađanja simbolično je prikazan vibrantnim diskom astečkoga kalendara.

Vezu s božanskim nalazimo u još jednom radu, prikazu indijskih plesačica. U Indiji ples proizlazi iz božanskog, nadahnut je kozmičkim shvaćanjem točno određenog kretanja svemira. Plesni oblici kroz kretanje prikazuju vezu čovjeka i svemira, a plesačice su te koje nam ga donose svojim točno određenim pokretima. Njihovi se prikazi pronalaze diljem Indije, uklesani u zidove hramova ili oblikovani u skulpture, a umjetnica nam ih ovdje dočarava crtežom na platnu, a samim time i povezanost ljudske i kozmičke duhovnosti.
Povezanost naroda i kulture s kozmičkim donose nam motivi s Malija – prikaz ratnika Dogona. Ispod prepoznatljive dogonske maske, ratnik otkriva još jedan motiv umjetničina izričaja: mističnost i tajnovitost, nespremnost na razotkrivanje.
Prikazi koje nam umjetnica donosi ističu se jasnim bojama i minuciozno izrađenim detaljima. Bez straha da će boja biti nositelj teme, ona hrabro kombinira sve aspekte primarnih boja, čime skreće pozornost promatrača na svoj rad, budeći u njemu interes i znatiželju za prikazanim.

Ženski portreti na suknjama i tunikama stvarani su s posebnom pažnjom. Prikazuju žene Tibeta, Maroka i Kube. Snaga koja izvire iz tih portreta najbolje je okarakterizirana karizmatičnom umjetnicom Fridom Kahlo, koja je i jedan od uzora Tamarinog izričaja. Uz motiv Fride, na poleđini suknje nalazimo figurativan prikaz ptica i vegetacije, koji ovaj odjevni predmet uistinu čine originalnim komadom odjeće, nadilazeći sve modne obrasce i trendove.
Još jedan odjevni predmet nositelj je čistog figurativnog prikaza. Jarkim bojama Tamara dočarava slikarije australskih domorodaca i oživljava bijelo platno suknje, od kojeg su sada vidljivi tek manji rubni dijelovi.

Ratnici Sjeverne Amerike i Papue Nove Gvineje neki su od zadnjih radova ove kolekcije. Zasebni su upravo koliko i posebni, jer su prikaz muških figura, koje u sebi nose iskonsku snagu i čovjekovu povezanost s duhom prirode i same Zemlje. Nešto su suzdržaniji u izričaju boja, ali jednako kao i ostala djela dotjerani u detaljima. Osim što su iskonska veza s duhom prirode, ratnici koji oblikuju figuru nose temu hrabrosti ove kolekcije.
Zaokružujući ciklus stvarnog i duhovnog vremena i prostora, ”Niti vremena” su jedinstvena umjetnička djela, prikazana putem odjevnih predmeta. Svojom simbolikom mogu nas zaintrigirati, nadahnuti ili pak potaknuti želju za odlaskom u krajeve i duhovne sfere, koje nam umjetnica razotkriva. (Kristina Ćirić)
Biografija autorice

Tamara Gusar je rođena 1972. godine u Zadru. Profesorica je njemačkog i francuskog jezika i književnosti, te od 2004. godine sudski tumač za navedene jezike. Odrasla je u Francuskoj, Švicarskoj i Hrvatskoj. Već u najranijoj dobi u Lyonu je pohađala Court d’initiations artistiques za talentiranu djecu, a u klasičnoj gimnaziji u Bernu četiri je godine pohađala likovni odgoj kao izborni predmet, na kojem se svaki semestar učila nova slikarska tehnika.
Za vrijeme studija okušala se u glumi, kostimografiji i scenografiji u predstavama kazališne skupine Francofolie studenata francuskog jezika Filozofskog fakulteta u Zadru. Završila je dvogodišnji tečaj crtanja na Rokovom perivoju u Zagrebu. Izlagala je na više samostalnih i skupnh izložbi, članica je HDLU Zagreb od 2015. godine. Živi i radi u Zagrebu.